poniedziałek, 8 lutego 2016

Recenzja #6 - ,,Zbierając maliny pod pijaną wierzbą..."

#6
Tytuł: ,,Balladyna"
Seria: -
Autor: Juliusz Słowacki
Czytelnicze wyzwanie: 28. Ma minimum 100 lat
Wydawnictwo: Greg
Rok wydania: 2010
Romantyzm- epoka literacka przepełniona miłosnymi uniesieniami. zjawiskami nadprzyrodzonymi oraz dziwnymi i niezrozumiałymi zachowaniami bohaterów. 
,,Balladyna: to (prawie) typowy dramat romantyczny. Główną bohaterką jest tytułowa Balladyna mieszkająca z matką i siostrą Aliną. Pewnego dnia za sprawą Goplany (nimfy wodnej) oraz jej duszków: Skierki i Chochlika, do ubogiego domku trzech kobiet przybywa książę Kirkor. W magiczny sposób zakochuje się on w obu siostrach. Matka proponuje wysłanie córek do lasu na zbieranie malin. Ta, która zbierze szybciej cały dzbanuszek owoców, zostanie żoną Kirkora. Alina szybciej uzbierała dzbanuszek, więc Balladyna z zazdrości postanowiła ją zabić. Czuje się bezkarna, mimo że plama na czole przypomina jej o zbrodni. Nie wie jednak, że ktoś jeszcze widział to siostrobójstwo.
Romantyzm nie jest moją ulubioną epoką literacką, ale posiada swój urok. W ,,Balladynie" szalenie spodobał mi się wątek malin oraz toczące się w tle inne wydarzenia. Przeszkadzała mi jednak porywczość Kirkora i jego nieporadność (taka ciapa z niego). Balladyna jest przedstawiona jako postać strasznie negatywna. Nie potrafiłam dostrzec w niej dobrych cech, mimo że rozumiałam motywy i pobudki, które nią kierowały. Nie wiem też jakim cudem Balladyna nagle jest w ciąży i skąd Kostryn o tym wie. No i kto jest ojcem?! Tak... ,,Balladyna" to niewątpliwie jeden z klasyków dramatu polskiego. Każdy powinien znać tę historię, bo może dostrzeżemy w Balladynie, Kirkorze lub Wdowie samych siebie? Ciężko jest mi pisać recenzję o tym utworze Słowackiego, gdyż nie są to do końca moje klimaty. Po prostu nie mogę całkowicie wyłączyć mózgu, by sercem zrozumieć utwory powstałe w romantyzmie. 
Wybaczcie zły stan książki, ale pożyczyłam ją z biblioteki szkolnej...
Ocena książki: 5/10
Ine de Castro

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Szablon stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.